چرا رنگ موی انسان آبی یا سبز نیست؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 


می دانید چرا رنگ موی انسان آبی یا سبز نیست؟ www.parsnaz.ir
 
در میان رنگ‌های موی طبیعی انسان‌ها هر رنگی را می‌توان یافت و طیف وسیعی از رنگ‌ها را می‌توان دید، اما هرگز نمی‌توانید رنگ آبی یا سبز را بین رنگ‌های طبیعی موها ببینید. آیا می‌دانید كه چرا موهای ما آبی و سبز نیست؟

رنگ مو توسط دو نوع مختلف از رنگدانه‌هایی به نام ملانین تعیین می‌شوند، این رنگدانه‌ها همچنین مسوول تعیین رنگ پوست ما نیز هست. شاید یكی از دلایلی كه ملانین سبب رنگ آبی در موها نمی‌شود این باشد كه آبی رنگی سرد و
 
خسته‌كننده است و به مرور زمان سبب خستگی چشم‌ها می‌شود، اما بیشتر رنگدانه‌های ملانین شامل رنگدانه‌ای به نام اوملانین (EUMELANIN) است كه مسوول رنگ مشكی تا قهوه‌ای است و رنگدانه دیگر فوملانین (PHEOMELANIN) است كه این رنگدانه مسوول رنگ‌های مایل به قرمز تا زرد است كه جزو رنگ‌های شاد و نشاط آورند و سبب خستگی چشم‌ها و روحیه نمی‌شوند.

افزایش این رنگدانه سبب گرایش رنگ مو به سمت قرمز یا بلوند می‌شود، اما این‌كه چرا در ما انسان‌ها تنها این دو نوع رنگدانه مسوول تعیین رنگ موهاست هنوز معلوم نیست. شاید یك دلیل آن باشد كه این رنگدانه‌ها سبب بهبود و توسعه توانایی‌های ما برای سازگاری با محیط هستند؛ چرا كه استتار و پنهان ماندن در محیط آن هم برای انسان‌هایی
 
كه میلیون‌ها سال پیش در طبیعت زندگی می‌كرده‌اند امری بسیار لازم و حیاتی بوده است و لذا رنگ آبی چندان اثر حفاظتی و استتار شدن را میان سنگ‌ها و درختان فراهم نمی‌كرده است، اما شاید با تغییر زندگی بشر در آینده رنگدانه‌های مو باز هم تغییر رنگ دهند و رنگ‌های دیگری نیز برای موها پیدا شود. هرچند انسان امروز این مشكل تنوع‌طلبی خود را به آسانی و با ساخت انواع رنگ مو به خوبی حل كرده است.
 



مشکل شوره ی سر.!
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

www.parsnaz.ir

شورۀ سر (Danclruf) :

البته شورۀ سر جز بیماریهای پوستی است و به افزایش پوستۀ ریزی پوست بدون وجود التهاب گفته می شود . درمان آن شامل شستشوی سر با شامپوهایی نظیر سلنیم ، سولفایو و زینک  پریتون است .

اگر همراه با التهاب و قرمزی پوست باشد به آن درماتیت سبورئیک گفته می شود که به طور مشخص با پوسته های زر د و چرب و یا سفید و خشک در پوست سر ، موی سر ، ابروها ، پل بینی ، گونه ها ، چین بین بین و لب ، پشت گوشها ، جناغ ، زیر بغل ، کشالۀ ران و ناحیۀ شرمگاهی بروز می کند . این بیماری در دوران شیرخواری و بلوغ و فصول سرد سال شایع تر بوده و ممکن است با خارش همراه شود . علت و مکانیسم دقیق بیماری هنوز ناشناخته می باشد اما عوامل زیادی را مسئول می دانند : نظیر قارچ ها ، افزایش فعالیت غدد سباسه ، بعضی از داروها خصوصا هالوپریدول ، استرس های شدید روحی و فیزیکی و اختلالات تغذیه ای .

تدابیر درمانی شامل : شتشوی مرتب و رعایت بهداشت و استفاده از شامپوهایی نظیر سلنیم سولفاید و کتوکونازول می باشد .



کار ممنوعه برای موهای دختران!
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

سه کار ممنوعه برای موهای دختران www.parsnaz.ir

آیا در آرزوی داشتن موهایی زیبا و شفاف هستید ؟ با کمی مراقبت و مواظبت به سادگی می توانید به آرزوی خود برسید . شما با انجام این سه کار ممنوعه ناخواسته به موهایتان آسیب جبران ناپذیری را وارد می کنید...
اشتباه شماره یک :
هیچ گاه شامپوهای معمولی را با ویتامینه در یک رتبه قرار ندهید و از هر دو آنها استفاده کنید .
شامپو و ویتامینه های هر کدام کار جدا گانه ای را انجام می دهند زیرا ساخته شده از مواد مختلفی هستند .
استفاده از محصولاتی که مختص به مراقبت های مو هستند یا ویتامینه کردن مو باید هفته ای یک بار انجام شود .
ویتامینه های مو متفاوت هستند :
بعضی از ویتامینه ها در حمام به مو ماساژ داده می شوند و قبل خروج از حمام مو را آب کشی می کنند .
نوع دیگری از ویتامینه ها هستند که بعد از خروج از حمام بر روی موهای خیس استعمال می شوند .
استفاده از ویتامینه ها و مراقبت ها با شامپو متفاوت است . اگر خواهان موهایی زیبا و شفاف هستید باید موهایتان را با ویتامینه ها تغذیه کنید زیرا مواد مورد نیاز مو تنها از طریق تغذیه و خوردن مواد غذایی به دست نمی آید .
اگر به برچسب شامپوها دقت کرده باشید، روی آنها نوشته شده مخصوص موهای چرب، خشک، معمولی یا موهای آسیب دیده و رنگ شده. این ویژگی ها را براساس ترکیبی از سورفاکتانت ها و مواد نرم کننده، به دست می آورند و بهتر است هر فرد براساس نوع مویش شامپوهای مخصوص آن مو را انتخاب نماید؛
هیچ گاه از شامپو بچه ها برای شستن موهایتان استفاده نکنید زیرا این شامپوها قدرت تمیز کردن موهای بزرگسالان را ندارند .
استفاده از نرم کننده ها برای موی خشک و رنگ شده، فر شده یا آسیب دیده بسیار ضروری است .
موهایتان را هرگز با صابون شست و شو ندهید زیرا اگر مو با صابون شستشو داده شود، یک لایه ناخوشایند روی مو ایجاد شده و ظاهری بی جان و بی روح را بر جای می گذارد .
اما مواد حالت دهنده و پاک کننده، مو و کف سر را تمیز می کنند و باعث شانه شدن راحت تر موهای خیس و افزایش حجم آن بدون ایجاد الکتریسیته ساکن در زمان خشک شدن می شوند .
تعدادی از شامپوها حاوی پانتول می باشند که در رشد و افزایش رطوبت مو ارزشمند است. گاه عصاره های گیاهی مانند گزنه، آلوئه ورا، رزماری (اکلیل کوهی)، نعناع، فلفل، رازیانه، بابونه، سدر، روغن بادام، کاندولا، روغن زیتون، جوجوبا، مریم گلی، برنج، گندم، عصاره انار و زعفران نیز به شامپوها اضافه می شوند .
اشتباه شماره دو :
نحوه ی صحیح آب کشی مو :
شامپو نباید وارد چشم شود (حتی شامپوهای ملایمی که باعث سوزش چشم نمی شود) و باید به طور کامل از روی سر شسته شود؛ زیرا باقی ماندن شامپو حتی به مقدار کم روی سر باعث التهاب پوستی می شود. به همین دلیل بهتر است بعد از شستن موها را به مدت سه یا چهار دقیقه آبکشی کنیم .
بسیاری از افراد هنگام آبکشی ، آنقدر با شدت موهایشان را با دست ماساژ می دهند که دچار ریزش می شوند و یا اینکه در اثر شدت چنگ زدن ، پوسته سرشان بلند می شود و به پوسته مو دچار می شوند
اشتباه شماره سه :
موهایتان را با حرارت مستقیم و داغ بیش از حد خشک نکنید :
اگر شما عادت به سشوار کشیدن موهایتان دارید هیچ گاه موهایتان را در زمانی که کاملا خشک هستند سشوار نکنید . توصیه می شود در ابتدا کمی موهایتان را مرطوب کنید و بعد سشوار بکشید زیرا در صورتی که موهایتان کاملا خشک باشد و سشوار کنید موهایتان دچار آسیب جدی می شوند .
اگر بعد از حمام عادت به خشک کردن موهایتان با سشوار دارید توصیه می کنیم هرگز با حرارت مستقیم انجام نشود .
آیا می دانید موها هم دارای سنی می باشند :
شما باید هر ماه به اندازه یک سانت از موهایتان را کوتاه کنید و هر سه سال یک بار موهایتان را به اندازه ی قابل توجهی کوتاه نمائید تا رشد و زیبایی موهایتان با افزایش سن کاهش پیدا نکند .