طعمِ سپیدِ
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

طعمِ سپیدِ


بیتو تمامِ متنِ غزل میشود سیاه
طعمِ سپیدِ شیر و عسل میشود سیاه

هرچه که سهمِ من نوشتند ز خوب و بد
شیرین و تلخ ز روزِ ازل میشود سیاه

ارچند خوابهای تو سرخ است وآتشی
تعبیر من به سطرِ اول میشود سیاه

دم دم میان گرمی و سردی مرا نُکش
گلپونه ها به برجِ حمل میشود سیاه

بی من عبای سوگ سپید* میکنی به تن
بی تو فضای تاج محل میشود سیاه

بیتو ترانه های مرا باد میبرد
بازارِ واژه های بدل میشود سیاه

ژ


 


اگر... .

اگر سکوت بمانی اگر ترانه شوی
اگر خدای غزلهای عاشقانه شوی

اگر جنون تجسم کنی به -سحر غزل
اگر تداعی به ایمای شاعرانه شوی

اگردمشق* بیتابی دو سه سال دیگر
اگربه قونیه* بیایی چراغخانه شوی

اگر نجابت فرهاد شوی، کتیبه ی کوه
اگر روایت شیرین به صد بهانه شوی

اگر بهای بهشت گل کند ز اندامت
اگر به ساقه بپیچی،اگر جوانه شوی

دیگر ز دامن روستای تان نمی رویم
اگر زمین بکاری اگر چه دانه شوی

ژ



 


بحث تازه


از کوچه های خاطره ات میکنم عبور
یا نامه های گمشده را کرده ای مرور

برگشته ای برای خودت یا برای من
یا آمده به یاد دلت قصه های دور

آن روزهای گرم تو و من، من وشما
تصویر آدمک سر یک نامه ، خوب و جور

یک شاخه گل برای شما، نامه ی به تو
یک بحث تازه، مرد بزرگ، "نیچه"، "تاگور"
گاهی سپید و زرد گهی سبز و آتشی

گاهی ببخش عزیز! همه میکنند قصور
کم کم به یاد من، کمی هم به یادتو

آن روز های گمشده، بوسه به نرخ چور
برگشته ای عزیز دلم خیلی خسته ام

روزنامه ها نوشته مرا روی خط گور
……………
در کوچه مرگ شعر وغزل کرده است شیوع
جاریست زخم سرخ ستاره ز چشم نور


ژ


 


مسخ

سعی میکنم بلند شوم بعد از این شکست
با شانه های خم شده ای پست تر ز پست

سعی میکنم به برزخ و کافور خو کنم
بعد از وفات و مردن مسموم بود و هست

باید به شکل تازه ای خود خو کنم کمی
روزهای مسخ زندگی ام سایه گون گذشت

تبخیر شدم به شکلی که "کافکا" نوشته بود
"سامسای" بخت مرده به ابعاد نیم شصت

تبخیرشدم زجسم خودم در فضای دود
خالی ز وزن زندگی در حجم بی نشست

سعی کن تو هم بلند شوی زندگی کنی
ورنه ز مرگ و میر خودت میروی زدست


عرفان در اشعار سعدی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

کتاب کلیات سعدی بدون شک یکی از برترین شاهکارهای ادبی جهان است.در اشعار سعدی خداشناسی و دعوت به سیر و سیاحت در آثار قدرت و نعمتهای خداوندموج میزند و در کل آثار سعدی و مخصوصاً غزلیات سعدی یک دورۀ خداشناسی است و بر این نکته تاکید دارد که خداشناسی بیشتر فطری است و با دل و جان انسان سر و کار دارد .مثلاً انسان تشنه بدنبال آب میگردد و از فلسفۀ آب سراغ نمیگیرد و تنها ایمان به خداوند  تشنگی    انسان و خلاء معنوی ما را برطرف میکند.

در مقدمۀ بوستان سعدی دربارۀ شناخت ، چنین آمده است:

 

جهان متّفق بر الهیّتش                                            فرو مانده از کنه ماهیّتش

بشر ماورای جلالش نیافت                                     بصر منتهای جمالش نیافت

نه بر اوج ذاتش پرد مرغِ وهم                               نه در ذیل وصفش رسد دست فهم

درین ورطه کشتی فرو شد هزار                            که پیدا نشد تخته ای بر کنار

چه شبها نشستم درین سیر گم                               که دهشت گرفت آستینم که قم

محیطست علم ملک بر بسیط                                قیاس تو بر وی نگردد محیط

نه ادراک در کنه ذاتش رسید                              نه فکرت بغور صفاتش رسید

که خاصان در این ره فرس رانده اند                       بلا اُحصی از تک فرو مانده اند

نه هر جای مرکب توان تاختن                              که جاها سپر باید انداختن

وگر سالکی محرم راز گشت                                ببندند بر وی در بازگشت

کسی را درین بزم ساغر دهند                              که داروی بیهوشیش در دهند

کسی ره سوی گنج قارون نبرد                            وگر برد، ره باز بیرون نبرد

بمردم در این موج دریای خون                           کزو کس نبردست کشتی برون

اگر طالبی کاین زمین طی کنی                              نخست اسب باز آمدن پی کنی

تأمّل در آیینۀ دل کنی                                           صفائی بتدریج حاصل کنی

مگر بوئی از عشق مستت کند                                طلبکارِ عهدِ الستت کند

بپای طلب ره بدآنجا بری                                      وز آنجا ببال محبّت پری

بدرّد یقین پرده های خیال                                      نماند سراپرده الّا جلال

دگر مرکب عقل را پویه نیست                             عنانش بگیرد تحیّر که بی است

خلاف پیمبر کسی ره گزید                                 که هرگز به منزل نخواهد رسید

مپندار سعدی که راه صفا                                     توان رفت جز بر پی مصطفی

 

خدایا به حقّ بنی فاطمه                                         که بر قولم ایمان کنم خاتمه

اگر دعوتم رد کنی ور قبول                                    من و دست و دامان ِ آلِ رسول

 

در ابیات زیر گویا اشارۀ سعدی به خطبۀ متقین حضرت علی (ع) مباشد ،که در نهج البلاغه آمده است و صفات متقین را بیان میکند.

عجب داری از سالکان طریق                                 که باشند در بحر معنی غریق

بسودای جانان زجان مشتغل                                  به ذکر حبیب از جهان مشتغل

به یاد حق از خلق بگریخته                                   چنان مستِ ساقی که می ریخته

نشاید به دارو دوا کردشان                                    که کس مطّلع نیست بر دردشان

الست از ازل همجنانشان به گوش                         به فریاد قا لوا بلی در خروش

گروهی عمل دار عزلت نشین                              قدمهای خاکی دم آتشین

به یک نعره کوهی زجا برکنند                             به یک ناله شهری به هم برزنند

سحرها بگریند چندانکه آب                                فرو شوید از دیده شان کحل خواب

می صرف وحدت کسی نوش کرد                     که دنیا و عقبی فراموش کرد

قوی بازوانند ،کوتاه دست                                     خردمندِ شیدا و هشیارِ مست

گه آسوده در گوشه ای خرقه دوز                         گه آشفته در مجلسی خرقه سوز

نه سودای خودشان نه پروای کس                          نه در کنج توحیدشان جای کس

پریشنده عقل و پراکنده هوش                                زقول نصیحتگر آکنده گوش

بدریا نخواهد شدن بط غریق                                   سمندر چه داند عذاب حریق؟

تهیدست مردان پر حوصله                                      بیابان نوردان پی قافله

ندارند چشم از خلایق پسند                                    که ایشان پسندیدۀ حق بسند

به خود سر فرو برده همچون صدف                        نه مانند دریا بر آورده کف

حریفان خلوتسرای الست                                  به یک جرعه تا نفخۀ صور مست

رهِ عقل جز پیچ بر پیچ نیست                       برِ عارفان جز خدا هیچ نیست

اگر مرد عشقی کم خویش گیر                               وگرنه ره عافیت پیش گیر

مترس از محبّت که خاکت کند                                که باقی شوی گر هلاکت کند

نروید نبات از حبوب درست                                   مگر حال بر وی بگردد نخست

ترا با حق آن آشنایی دهد                                       که از دست خویشت رهایی دهد

که تا با خودی در خودت راه نیست                         وز این نکته جز بیخود آگاه نیست

گرفتم که مردانه ای در شنا                            برهنه توانی زدن دست و پا

بکن خرقۀ نام و ناموس و ننگ                              که عاجز بود مرد با جامه غرق

تعلّق حجابست و بی حاصلی                             چو پیوندها بگسلی واصلی

 

که عیبم کند بر تولای دوست                               که من راضیم کشته در پای دوست

زخود بهتری جوی و فرصت شمار                       که با چون خودی گم کنی روزگار

پی چون خودی خودپرستان روند                         به کوی خطرناک مستان روند

سرانداز در عاشقی صادقست                               که بد زهره بر خویشتن عاشقست

اجل ناگهان در کمینم کشد                                همان به که آن نازنینم کُشد

شعری زیبا از سعدی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 

* * * * * *

اگر تو فارغی از حال دوستان یارا

فراغت از تو میسر نمی‌شود ما را

تو را در آینه دیدن جمال طلعت خویش

بیان کند که چه بودست ناشکیبا را

بیا که وقت بهارست تا من و تو به هم

به دیگران بگذاریم باغ و صحرا را

به جای سرو بلند ایستاده بر لب جوی

چرا نظر نکنی یار سروبالا را

شمایلی که در اوصاف حسن ترکیبش

مجال نطق نماند زبان گویا را

که گفت در رخ زیبا نظر خطا باشد

خطا بود که نبینند روی زیبا را

به دوستی که اگر زهر باشد از دستت

چنان به ذوق ارادت خورم که حلوا را

کسی ملامت وامق کند به نادانی

حبیب من که ندیدست روی عذرا را

گرفتم آتش پنهان خبر نمی‌داری

نگاه می‌نکنی آب چشم پیدا را

نگفتمت که به یغما رود دلت سعدی

چو دل به عشق دهی دلبران یغما را

هنوز با همه دردم امید درمانست

که آخری بود آخر شبان یلدا را

*

*

ای نفس خرم باد صبا

از بر یار آمده‌ای مرحبا

قافله شب چه شنیدی ز صبح

مرغ سلیمان چه خبر از سبا

بر سر خشمست هنوز آن حریف

یا سخنی می‌رود اندر رضا

از در صلح آمده‌ای یا خلاف

با قدم خوف روم یا رجا

بار دگر گر به سر کوی دوست

بگذری ای پیک نسیم صبا

گو رمقی بیش نماند از ضعیف

چند کند صورت بی‌جان بقا

آن همه دلداری و پیمان و عهد

نیک نکردی که نکردی وفا

لیکن اگر دور وصالی بود

صلح فراموش کند ماجرا

تا به گریبان نرسد دست مرگ

دست ز دامن نکنیمت رها

دوست نباشد به حقیقت که او

دوست فراموش کند در بلا

خستگی اندر طلبت راحتست

درد کشیدن به امید دوا

سر نتوانم که برآرم چو چنگ

ور چو دفم پوست بدرد قفا

هر سحر از عشق دمی می‌زنم

روز دگر می‌شنوم برملا

قصه دردم همه عالم گرفت

در که نگیرد نفس آشنا

گر برسد ناله سعدی به کوه

کوه بنالد به زبان صدا

*

*

دوست می‌دارم من این نالیدن دلسوز را

تا به هر نوعی که باشد بگذرانم روز را

شب همه شب انتظار صبح رویی می‌رود

کان صباحت نیست این صبح جهان افروز را

وه که گر من بازبینم چهر مهرافزای او

تا قیامت شکر گویم طالع پیروز را

گر من از سنگ ملامت روی برپیچم زنم

جان سپر کردند مردان ناوک دلدوز را

کامجویان را ز ناکامی چشیدن چاره نیست

بر زمستان صبر باید طالب نوروز را

عاقلان خوشه چین از سر لیلی غافلند

این کرامت نیست جز مجنون خرمن سوز را

عاشقان دین و دنیاباز را خاصیتیست

کان نباشد زاهدان مال و جاه اندوز را

دیگری را در کمند آور که ما خود بنده‌ایم

ریسمان در پای حاجت نیست دست آموز را

سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست

در میان این و آن فرصت شمار امروز را



شعری از حضرت حافظ در باره ی حضرت علی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 

مقدری که ز آثار صنع کرد اظهار / سپهر و مهر و مه و سال و ماه و لیل و نهار

مدار سیر کواکب به امر کن فیکون / قرار داد بر این طاق گنبد دوار

ز هفت کوکب سیار و دوازده برج / کنند سیر مخالف کواکب سیار

نه آسمان ز ملائک ابر حق مشغول / به سجده در که به تسبیح و ذکر و استغفار

چهار عنصر او و مختلف پدید آورد / مدار آتش و آب و غبار و خاک مجار

قرار داد به بالای خاک و باد آتش / گرفته کوه و زمین در میان آب قرار

به دوستی نبی و دلی اساس نهاد / جهان و هرچه در او هست خالق جبار

اگر نه ذات نبی و دلی بدی مقصود / جهان به کتم عدم رفتی همچو اول بار

نوشته بر در فردوس کاتبان قضا: / نبی رسول و ولی عهد حیدر کرار

امام جنی و انسی علی بود که علی / ز کل خلق فزون است از صغار و کبار

ز نام اوست معلق سما و کرسی و عرش / ز ذات اوست مطبق زمین بدین هنجار

علی امام و علی ایمن و علی ایمان / علی امین و علی سرور و علی سردار

علی علیم و علی عالم و علی اعلم / علی حکیم و علی حاکم و علی گفتار

علی نصیر و علی ناصر و علی منصور / علی مظفر و غالب علی سرور و سردار (علی مظفر و غالب علی سپهسالار)

علی عزیز و علی عزت و علی افضل / علی لطیف و علی انور و علی انوار

علی است فتح فتوح و علی است راحت روح / علی است فاضل و فضل علی سرور و سردار (علی است راحت روح و علی است کوه وقار)

علی سلیم و علی سالم و علی مسلم / علی قسیم قصور و علی است قاسم نار

علی صفی و علی صافی و علی صوفی / علی وفی و علی صفدر و علی سردار

علی نعیم و علی ناعم و علی منعم / علی بود اسدالله قاتل کفار

علی ز بعد محمد ز هرچه هست بهشت / اگر تو مؤمن پاکی نظر دریغ مدار

به حق نور محمد، به آدم و به خلیل / به حق شیث و شعیب و یهود کم آزار

به حق یوسف و یعقوب و یحیی و لقمان / به حق نوح نبی در میان دریا بار

به حق عزت تورات و حرمت انجیل / به حق جمع زبور و به حق روز شمار

به حق دانش اسحاق و شوق اسماعیل / که در رضای خدا کرد جان خویش نثار

به حق یوشع و الیاس و لوط و اسکندر / به حق نغمه داوود و صوت خوش گفتار

به حق مهر سلیمان و زهد ابراهیم / به حق عیسی و موسی و یونس غم خوار

به حق قوت جبریل و صور اسرافیل / به حق قابض ارواح در یمین و یسار

به حق حائل عرش و به قرب میکاییل / به حق چار کتاب ستوده جبار

به حق جمله قرآن به صحف ابراهیم / به حق جمله مردان واقف اسرار

به حق سوز فقیران بی گنه دربند / به حق زاری و رنجوری بی کس و بی یار

به حق چهره زرد فقیر سرگردان / به حق درد اسیران خانمان بیزار

به حق ضرب جوانان رای دین با کفر / به حق زاری پیران خوار و زار و نزار

به حق دین محمد به خون پاک حسین / به حق مردم نیک مهاجر و انصار

که نیست دین مدی را به قول پاک رسول / امام غیر علی بعد احمد مختار

ز بعد او حسن و حسین محبت او / مجوی جهل بر این کار مؤمن دین دار

به جهل غافل مستغرقی به غفله همی / ز رنگ می نشاسد سفیدی از زنگار

به جهد و سعی من خسته دل چه سود تو را / مگر ز خواب جهالت همی شوی بیدار

به جهل بیشتر و بیش آن چنان هستم / که کس مباد چنان کامدم در اول بار

سپاس و منت و عزت خدای را که نمود / ره نجات و شدم از حیات برخوردار

به گاه هفصد و هفتاد بد که در شیراز / تمام گشت بیکروز جمع این اشعار

به دشمنان منشین حافظا تولا کن / نجات خویش طلب کن به جان هشت و چهار

حرام زاده و بدفعل و شوم و بی بنیاد / به مدح شاه جهان کی، کجا کند اقرار؟

علی ز بعد محمد ز هر که هست به است / اگر تو مومن پاکی بکن به این اقرار

متابعت به منافق چو می کنی بگذر / زیاده گفتن نامش هزار استغفار



نمونه ای از شعر سهراب سپهری از مجموعه
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 


 

به باغ هم‌سفران

 

صدا کن مرا

 

صدای تو خوب است.

 

صدای تو سبزینه آن گیاه عجیبی است

 

که در انتهای صمیمیت حزن می‌روید.

 

***

 

کسی نیست،

 

بیا زندگی را بدزدیم، آن وقت

 

میان دو دیدار قسمت کنیم.

 

بیا با هم از حالت سنگ چیزی بفهمیم.

 

بیا زودتر چیزها را ببینیم.

 

ببین، عقربک‌های فواره در صفحه ساعت حوض

 

زمان را به گردی بدل می‌کنند.

 

بیا آب شو مثل یک واژه در سطر خاموشی‌ام.

 

بیا ذوب کن در کف دست من جرم نورانی عشق را.

 

***

 

مرا گرم کن

 

(و یک‌بار هم در بیابان کاشان هوا ابر شد

 

و باران تندی گرفت

 

و سردم شد، آن وقت در پشت یک سنگ،

 

اجاق شقایق مرا گرم کرد.)

 

***

 

در این کوچه‌هایی که تاریک هستند

 

من از حاصل ضرب تردید و کبریت می‌ترسم.

 

من از سطح سیمانی قرن می‌ترسم.

 

بیا تا نترسم من از شهرهایی که خاک سیاشان چراگاه جرثقیل است.

 

مرا باز کن مثل یک در به روی هبوط گلابی در این عصر معراج پولاد.

 

مرا خواب کن زیر یک شاخه دور از شب اصطکاک فلزات.

 

اگر کاشف معدن صبح آمد، صدا کن مرا.

 

و من، در طلوع گل یاسی از پشت انگشت‌های تو، بیدار خواهم شد.

 

و آن وقت

 

حکایت کن از بمب‌هایی که من خواب بودم، و افتاد.

 

حکایت کن از گونه‌هایی که من خواب بودم، و تر شد.

 

بگو چند مرغابی از روی دریا پریدند.

 

در آن گیروداری که چرخ زره‌پوش از روی رویای کودک گذر داشت

 

قناری نخ زرد آواز خود را به پای چه احساس آسایشی بست.

 

بگو در بنادر چه اجناس معصومی از راه وارد شد.

 

چه علمی به موسیقی مثبت بوی باروت پی برد.

 

چه ادراکی از طعم مجهول نان در مذاق رسالت تراوید.

 

***

 

و آن وقت من، مثل ایمانی از تابش "استوا" گرم،

 

تو را در سرآغاز یک باغ خواهم نشانید.