نور آفتاب خواب آلودگی بعدازظهر را برطرف می کند
نور آفتاب خواب آلودگی بعدازظهر را برطرف می کند
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

بهره&zwnj;مندی از نور آفتاب در تمام طول روز علاوه بر آنکه روحیه را تقویت می&zwnj;کند می&zwnj;تواند هشیاری را افزایش دهد و خواب آلودگی بعدازظهرها را برطرف کند. نور آفتاب بر فعالیت مغز و جنبه&zwnj;های گوناگون فیزیولوژی انسان مانند ساعت درونی بدن، ضربان قلب، و آزاد شدن هورمونها تاثیر می&zwnj;گذارد. هر چند بخشهایی از مغز که این واکنش ها را در طول شب ایجاد می&zwnj;کنند مورد مطالعه قرار گرفته است، اما واکنش بدن به نور در طول روز چندان شناخته شده نیست. گیلس واندل&zwnj;ویل از دانشگاه لیژ در بلژیک و همکارانش برای بررسی تاثیر نور بر فعالیت مغز در طول روز هنگامی که بطور طبیعی در معرض نور قرار داریم مطالعه&zwnj;ای انجام دادند.
آنها گروهی از افراد را صبح هنگام تا 21 دقیقه در معرض نور سفید روشن قرار دادند و در همان حال از مغز آنها عکسبرداری کردند.
این تصاویر نشان داد هشیاری افراد بیشتر شده است و واکنشها در قسمتهای خاصی از مغز افزایش یافته است. این افزایش واکنش مربوط به قسمتهایی از مغز بود که در هشیاری و برخی پردازش&zwnj;های ادراکی نقش دارند و می&zwnj;توانند به مدت کوتاهی از خواب آلودگی در تاریکی مداوم جلوگیری کنند. قسمتهایی از مغز که تحت تاثیر نور قرار داشت نیز در توجه و تنظیم بیداری دخالت داشت. بنابراین نور بر این سامانه&zwnj;های تنظیم&zwnj;کننده در سطح رفتاری و مغزی تاثیر می&zwnj;گذارد. این امر می&zwnj;تواند برای مشاغل سخت که معمولا افراد خسته درحال انجام آن هستند مفید باشد. مردم بیشتر وقت خود را در محیطهای بسته می&zwnj;گذرانند. واندل&zwnj;ویل می&zwnj;گوید مردم تمام کشورها باید خود را در معرض نور طبیعی قرار دارند، چرا که نور آفتاب درخشانتر از نور مصنوعی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: